Mahasiswa Memacu Kebangkitan Ummah

Thursday, July 3, 2008

Agenda Terancang BN dibongkar TEMPUR UKM

Tindakan polis menyeret sama Angkatan Tentera Malaysia (ATM) untuk berdepan sebarang tunjuk perasaan oleh rakyat di negara ini boleh ditafsir sebagai suatu persiapan Kerajaan sekarang mengistiharkan undang-undang darurat.

Ketika menegaskan perkara ini, TEMPUR UKM turut mempersoalkan apakah langkah ini menunjukkan Ketua Polis Negara akan mengheret sama pasukan tentera ke kancah politik?

Kelmarin, Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan menyuarakan tentang keperluan pihak polis meminta bantuan pasukan tentera dalam mengawal dan mengawasi ketenteraman awam.

TEMPUR UKM merasakan saranan Musa yang mahu polis dan tentera bergabung, sebenarnya lebih menyerlahkan kelemahan pasukan polis yang tidak mampu untuk berdepan dengan bantahan rakyat sehingga tentera terpaksa dikerah dan diseret sama,

Soalan TEMPUR UKM sekrang, jika tugas utama tentera adalah untuk menjaga kedaulatan wilayah dan persempadanan negara dari pencerobohan pihak luar, kenapa mereka perlu dilibatkan dalam menjaga ketenteraan awam.

"Jika pihak yang berkenaan (polis) tidak mampu berfungsi menjaga keselamatan awam, apa gunanya Ketua Polis Negara terus memegang jawatan itu?

"Mengugut rakyat dengan gabungan tentera dan polis adalah suatu tindakan yang diluar bidang kuasa tentera khususnya dan bersifat provokasi,bagi pendapat TEMPUR UKM.

Pihak polis dan tentera, seolah-olah mengantisipasi sesuatu tindakan liar yang akan dibuat oleh orang ramai semasa demonstrasi yang dikatakan akan diadakan pada 6 Julai ini, anjuran sebuah badan bukan kerajaan yang dikenali sebagai Protes.

TEMPUR UKM mempersoalkan apakah rancangan itu bertujuan untuk mewujud dan menegangkan keadaan sehingga kewajaran undang-undang darurat digunakan pada masa itu.

TEMPUR UKM mendesak Ketua Polis Negara agar menarik semula kenyataan tersebut kerana ia menghantar mesej yang salah kepada rakyat dan ia di luar bidang kuasanya.

kazman@co

0 comments:

PENGHIBUR JIWA...

NYATAKAN SOKONGAN ANDA

NYATAKAN SOKONGAN ANDA
Muat naik logo GMUKM kedalam blog anda

About This Blog

About This Blog

  © Blogger template Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP