Mahasiswa Memacu Kebangkitan Ummah

Wednesday, July 2, 2008

Perjuangan dan idealisme Gamis dikhuatiri hilang bila jadi NGO

Intan Abdullah | Foto Nasir Sudin
Wed | Jun 25, 08 | 3:56:52 pm MYT

Hasrat front mahasiswa Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (Gamis) untuk muncul sebagai sebuah organisasi bukan kerajaan atau NGO mungkin akan tercapai tidak lama lagi.

Namun, ada yang berpandangan bahawa Gamis masih perlu meneliti semula peruntukan di dalam Akta Universiti dan Kolej Universiti (Auku) 1971 yang Imagemelarang mahasiswa daripada terlibat atau memegang apa-apa jawatan di dalam mana-mana persatuan di luar universiti.

Ianya disuarakan oleh mantan Presiden Gamis, Ustaz Zaharuddin Abdul Rahman kepada Harakahdaily.

"Jika matlamat Gamis untuk menghimpunkan kesemua Persatuan Mahasiswa Islam seluruh Institusi pengajian Tinggi, maka setelah menjadi NGO gerakan mereka ternyata akan berbeza daripada Gamis sebelum ini," katanya.

Ini adalah disebabkan ujarnya, PMI hanya terhad kepada mahasiswa sahaja yang akan berakhir apabila mereka menamatkan pengajian di kampus.

"Bukan macam NGO yang akan kekal sehingga ke luar kampus kelak," ujarnya yang merupakan Presiden Gamis era reformasi, 1998/1999.

Sementara itu, seorang lagi mantan Presiden Gamis, Mohd Ramadhan Fitri berpendapat Gamis berpotensi menjadi kumpulan pendesak atau 'pressure group' kepada kerajaan yang ada.

Image"Namun semuanya bergantung kepada pendekatan yang dibawa kepimpinan Gamis selepas ini," katanya.

Ditanya mengenai pengaruh Gamis sebagai front politik di kalangan mahasiswa yang mungkin terhakis, Ramadhan yakin ianya tidak akan berlaku.

"Sepatutnya prinsip asas Gamis yang memperjuangkan agenda yang bersifat universal serta 'check and balance' tidak berubah," ujarnya lagi.

Dalam pada itu, seorang lagi bekas aktivis mahasiswa era reformasi, Wan Nordin Wan Yaacob berkata mahasiswa perlu memiliki identiti serta jati diri yang tersendiri.

"Mereka sepatutnya mencontohi mahasiswa di Indonesia dan Korea yang berperanan sebagai golongan yang mampu menumbangkan kerajaan yang tidak menjalankan tanggung jawab membangunkan negara," katanya lagi.

Tegasnya, apa yang dibimbangi ialah gerakan mahasiswa tersebut kemungkinan kehilangan idealisme perjuangan yang dipegang selama ini.

"Gamis jangan jadi GPMS yang dipegang oleh orang-orang politik untuk kepentingan mereka," katanya lagi.

Tambahnya, tindakan yang diambil Gamis untuk menubuhkan NGO seolah-olah mencerminkan gerakan itu mahu membebaskan diri daripada konsep perjuangan asal mereka yang tidak hanya lantang menyuarakan isu-isu dalaman kampus sebaliknya juga isu negara.

"Kita telah melihat individu-individu yang hebat lahir daripada gerakan mahasiswa kini duduk di kerusi kerajaan pusat mahupun negeri.

"Bahkan hasil pemerhatian saya, gerakan mahasiswa kini terutamanya Gamis seperti telah kehilangan hala tuju perjuangan.

"Adakah ini mencerminkan bahawa Gamis yang suatu ketika dahulu digeruni kerajaan telah hilang kekuatan?" tegasnya.

Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (Gamis) telah menghantar permohonan sebagai sebuah Non-Governmental Organization (NGO) melalui satu perakuan Surat Ikatan Amanah yang telah disahkan oleh Pesuruhjaya Sumpah, Tuan Mohd Radzi Yasin di firmanya berhampiran bangunan PWTC 23 Jun lalu.

Setiausaha Gamis, Syaari Abdul Rahman dalam satu kenyataan yang dihantar kepada Harakahdaily menjelaskan bahawa meskipun Gamis akan menjadi NGO, fungsi asas Gamis yang menghimpunkan kesemua Persatuan Mahasiswa Islam seluruh Institusi Pengajian Tinggi tidak berubah.

"Matlamat utama kami adalah untuk memastikan Gamis tidak hanya terus berpencak silat di dalam kampus ataupun di dada akhbar sahaja," katanya dalam kenyataan tersebut.

Harakahdaily dimaklumkan bahawa permohonan tersebut dibuat dengan nama "Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia" (Gamis).

Pada masa sama, Syaari menyatakan bahawa objektif penubuhan Gamis sebagai NGO akan memberikan ruang bergerak secara sah sebagaimana NGO�s lain di Malaysia.

Katanya, Gamis mensasarkan aktiviti berbentuk kebajikan khususnya berkaitan dengan peningkatan taraf, pendidikan, ekonomi, kesihatan, pembasmian kemiskinan, di samping mengadakan kegiatan dakwah dan pembangunan komuniti untuk memberi khidmat kebajikan.

Gamis juga katanya akan bekerjasama dengan badan-badan di peringkat negeri dan juga nasional.

"Semoga dengan "rebranding" ini, Gamis tidak lagi hanya popular di bibir aktivis-aktivis Persatuan Mahasiswa Islam IPT sahaja, bahkan boleh dikenali dan dinantikan kehadiran oleh masyarakat luar kampus melalui program-program 'dari kampus ke lapangan umat'," katanya.

Gamis telah diwakili oleh Timbalan Presiden, Setiausaha Agong, Timbalan Setiausaha serta dua lagi wakil aktivis selaku Pemegang-pemegang Amanah Pertama dalam Lembaga Pemegang Amanah Gamis. - mns_

0 comments:

PENGHIBUR JIWA...

NYATAKAN SOKONGAN ANDA

NYATAKAN SOKONGAN ANDA
Muat naik logo GMUKM kedalam blog anda

About This Blog

About This Blog

  © Blogger template Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP