Mahasiswa Memacu Kebangkitan Ummah

Wednesday, November 12, 2008

“Ex-Gratia” Zaid Vs Nazri









Bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Zaid Ibrahim berkata beliau kesal dan dukacita kerana tidak dapat mengotakan janji kepada bekas hakim-hakim yang dipecat sewaktu krisis kehakiman pada 1988 untuk tidak mendedahkan jumlah saguhati yang dibayar oleh kerajaan kepada mereka awal tahun ini.



Tempur melihat,apa yang berlaku kepada Zaid Ibrahim selaku (mantan) menteri yang bertanggunggung jawab dalam hal ehwal kehakiman dan perdana menteri telah bersetuju untuk tidak mendedahkan jumlah yang dibayar kepada hakim-hakim berkenaan atas permintaan hakim-hakim berkenaan yang dianggapnya sebagai wajar.“Hakim-hakim berkenaan tidak pernah meminta wang ini dan tidak mahu wujud polemik pada kemudian hari dan tidak mahu mengalihkan hasrat murni ini jika perkara in ini dedahkan.




Akhirnya Zaid di tikam dari belakang oleh Nazri Aziz, apabila, minggu lalu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri itu mengumumkan bahawa kerajaan telah membayar saguhati sejumlah RM10.5 juta kepada enam hakim berkenan. Kenyatan ini amat mendukacitakan Zaid yang cuba berpengang dengan janjinya kepada Perdana Menteri dan Hakim-hakim terlibat untuk tidak mendedahkan bayaran Ex-Gratia itu.



Tempur ingin mengimbas kembali episod dalam tahun 1988 sudah jelas kepada ramai rakyat Malaysia dan dunia. Ketua Hakim Negara kita dan dua hakim kanan Mahkamah Agung telah dipecat. Tiga orang hakim kanan yang lain telah digantung kerja tetapi kemudiannya dilepaskan. Hakim-hakim berkenaan bukan sahaja telah mengalami dan menanggung kerugian kewangan bahkan telah turut menanggung pernghinaan dan malu keana mereka dipecat.


Tetapi statment Nazri Aziz di dalam Parlimen, yang menyatakan bahawa Hakim-hakim ini bersara awal bukan kerana dipecat ada satu penipuan besar, Adakah Nazri Azizi buta sejarah? Ataupun Nazri Aziz cuba memperbodohkan MP yang hadir. Tun Mahatir dengan lantang menyanggah kenyataan Nazri Aziz dan mengatakan Nazri telah berbohong.Inilah sikap Menteri Umno yang takut kepada keadilan dan kebenaraan, tambah Zaid Ibrahim.


Sukar untuk memahami bagaimana saat-saat gelap dan mendukacitakan dalam sejarah Malaysia kenyataan yang dihalusi oleh menteri undang-undang sekarang apabila beliau mengatakan bahawa hakim- hakim berkenaan telah diminta bersara awal dan tidak dipecat. Betapa orang yang berkuasa boleh memandang remeh soal ini? Terdapat cukup isu dewasa ini untuk kita mempolitikkannya tanpa memutar-belit kebenaran pemecatan hakim-hakim berkenaan pada tahun 1988.Tempur amat kecewa dengan intergriti Menteri-menteri Malaysia sekarang,


Zaid sekarang sudah insaf, tetapi Nazri dengan bongkak menuduh Zaid telah membutakan isu ex-gratia ini, seolah-oleh wujud konspirasi Zaid dengan mantan hakim-hakim yang dipecat.Inilah pertembungan menteri dalam Umno yang sesama sendiri tikam menikam. Hal ini juga berlaku kepada Perdana Menteri sekarang yang sedang sarat bertarung dengan bakal Perdana Menteri baru bagi menjatuhkan maruah dan kredibiliti bakal mengantikan tempatnya, dengan mepergunakan "budak tingkat 4". Tidak hairanlah Umno sekarang diambang kemusnahan.


Tempur bersimpati dengan Zaid Ibrahim yang selama ini telah mengesyorkan kepada Perdana Menteri supaya kerajaan membayar ex-gratia kepada mereka, sebagaimana yang dilakukan oleh kerajaan-kerajaan yang bertanggungjawab, sebagai suatu pampasan kerana keterlanjuran Kerajaan pada tahun 1988. Ia juga menjadi suatu isyarat bahawa Kerajaan sekarang menyokong integriti dan kebebasan institusi yang dihormati yakni badan kehakiman. Ini juga merupakan kemahuan Perdana Menteri supaya kita memperlihatkan ihsan dan ketinggian hati budi kepada hakim-hakim ini tetapi malangnya Zaid ditemplak dengan dahsyat oleh Nazri Aziz dengan mendedahkan bayaran ex-gratia ini kepada umum. Bertapa hancurnya hasrat murni Zaid Ibrahim kepada rakyat Malaysia, yang cuba mengembalikan integerti dan kepecayaan rakyat kepada Kerajaan sekarang.


Zaid dengan nada sedih dan kecewa kerana saya tidak dapat mengotakan janji saya kepada hakim-hakim ini. Adakah ini bermakna bahawa kata-kata yang lahir dari bibir menteri kerajaan tidak lagi boleh dipandang serius?dan adakah ini satu kebiadaban seorang menteri yang bernama Nazri Aziz kepada Institusi Kehakiman?


Tempur harap kenyataan dan sindiran menteri-menteri Umno yang masih seronok menyelar hakim-hakim berkenaan, sama ada secara langsung atau melalui kata-kata mereka yang mempersenda, menyindir dan mencemuh, yang sememangnya sudah menjadi ‘trademark’ Nazri Aziz, tidak akan mengganggu dan menguris hati hakim-hakim yang telah menerima bayaran berkenaan. Rakyat negara ini sentiasa ingat akan khidmat dan keberanian anda. Anda telah selama ini menjadi inspirasi kepada sesetengah hakim Mahkamah Tinggi kita yang akhir-akhir ini telah memperlihatkan bahawa semangat kebebasan untuk menegakkan keadilan masih hidup dan subur.


Tempur mengucapkan takziah kepada Zaid Ibrahim di atas keberanian beliau untuk mengembalikan keadilan dalam sistem Kehakiman, waluapun Nazri sentiasa membayanginya dan berhasrat untuk membunuh hasrat murni beliau.

0 comments:

PENGHIBUR JIWA...

NYATAKAN SOKONGAN ANDA

NYATAKAN SOKONGAN ANDA
Muat naik logo GMUKM kedalam blog anda

About This Blog

About This Blog

  © Blogger template Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP