Mahasiswa Memacu Kebangkitan Ummah

Friday, October 17, 2008

Isu Ekonomi Islam

Beza Akaun Islam Dan Konvensional Dalam Konteks Semasa

Kita telah mengenali Riba kontemporari dalam produk pinjaman pelbagai dalam penulisan yang

lalu, kali ini kita meninjau bentuk Riba kontemporari yang seterusnya dalam produk akaun

pelaburan dan simpanan pula.

Bagi menjelaskan bentuk kedua bagaimana riba berlaku, contohnya adalah seperti berikut :-

Ia berlaku apabila pelanggan meletakkan wangnya di dalam akaun :-

1) Akaun Pelaburan Dengan Pulangan Tetap (Fixed Deposit account).

2) Akaun Simpanan Biasa (Ordinary Saving account).

Akaun Pelaburan Dengan Pulangan Tetap (Fixed Deposit account).

Dalam akaun jenis pertama ini, Individu A meletakkan wangnya di dalam “conventional fixed

deposit account”. Menurut kontrak dan perjanjian yang di tandatangani, pihak pengendali/Bank

akan mengumpulkan wang individu A tadi bersama dengan wang depositor atau pelabur lain.

Kemudian, kumpulan wang itu akan digunakan samada bagi pelaburan wang terus ke dalam

mana-mana syarikat yang kukuh bagi mendapatkan pulangan yang baik ataupun digunakan

untuk memberikan pinjaman secara riba kepada syarikat-syarikat yang datang kepada Bank

untuk tujuan perniagaan mereka, samada perniagaan itu halal mahupun haram.


Sebagai imbalan kepada para pelabur atau penyimpan, pihak bank akan menetapkan kadar

faedah tertentu (fixed interest) sebagai contoh 3 % untuk diberikan kepada penyimpan @

pelabur (tambahan ke atas wang modalnya) bagi suatu tempoh selama matang antara 1 – 11

bulan, kadar faedah adalah menurut budibicara pihak pengurusan bank. Pada kebiasaannya

Bank telah pun membuat kira-kira bagi menentukan kadar interest yang ingin diberinya.


Ingin ditegaskan di sini bahawa, menurut Shariah, kadar 3 % dari “fixed deposit account” tadi

adalah Riba Ad-Duyun dari jenis Al-Qard. Ini adalah kerana, disiplin pelaburan ( iaitu

Mudarabah atau Musyarakah) menurut Islam, pulangan keuntungan tidak boleh di tentukan

sama sekali peratusannya. Hanya nisbah pembahagian keuntungan yang dibenarkan. Seperti 70 : 30 ( Bank : pelanggan).


Akaun Simpanan Biasa (Ordinary Saving account).

Manakala dalam Akaun Simpanan Konvensional (Ordinary Savings Account) pula. Sekali lagi

terdapat Riba secara pasti. Ini kerana bank akan memberikan kadar faedah tetap sekitar

0.1-0.2 %. Dalam keadaan ini, Bank pula dikira meminjam wang dari pelanggan untuk digunakan

bagi tujuan pelaburan kecil-kecilan, dan si pelanggan di anggap seolah-olah telah menawarkan

pulangan tetap atas pinjaman (simpanan) yang diberikan oleh pelanggan kepada Bank itu,

hasilnya; Bank mesti membuat pembayaran tambahan (faedah) menurut kadar yang telah di

tetapkan tadi walau dalam keadaan apa sekalipun. Sekiranya Bank mendapat untung yang amat

lumayan hasil penggunaan wang simpanan tadi, bank tetap hanya perlu membayar kadar kecil

tadi, maka pelanggan pastinya dikira rugi. Sebaliknya, sekiranya bank menghadapi kerugian,

Bank tetap perlu membayar kadar interest itu tanpa mengira sama ada ia akan menambah

beban kerugiannya atau tidak. Maka, kerugian Bank pasti bertambah dan membebankan.

Justeru, penindasan berlaku dalam kedua-dua bentuk simpanan dan pelaburan konvensional di

atas, sama ada kepada bank (apabila rugi tapi perlu membayar faedah Riba) atau pelanggan

(apabila untung tapi hanya mendapat nisbah kecil).


Dalam pengurusan akaun secara Islam, suasananya adalah berbeza sama sekali, dimana semua

pelanggan yang menyimpan wang di Islamic Akaun Islam ini boleh memilih sama ada ingin

menggunakan:-


a) Akaun Simpanan atas asas Wadi’ah (simpanan biasa tanpa menggunakan konsep mudharabah);

Dalam kontrak ini, pihak bank akan memastikan semua jumlah wang simpanan pelanggan

adalah sentiasa selamat dan boleh di keluarkan pada bila-bila masa oleh pelanggan. Bagi

memanfaatkan dan menanggung kos pengurusan simpanan ini, pihak pengurusan Bank-bank

Islam biasanya akan menggunakan wang tersebut untuk tujuan pelaburan yang halal sahaja,

tetapi pihak Bank akan menjamin pelanggan boleh mengeluarkan wnagnya pada bila-bila masa

serta akan menanggung segala kerugian jika berlaku. Sebagai menghargai pelanggan yang

menyimpan wang ini sehingga membolehkan pihak Bank menjalankan operasi ekonomi dan

perniagaan Islam, maka jika terdapat untung, pihak Bank akan memberikan hibah (hadiah

sejumlah wang) kepada penyimpan sebagai tanda penghargaan.



Bagaimanapun jumlah dan kadar hibah adalah terpulang kepada budibicara bank sepenuhnya,

cuma ia mungkin berubah-ubah menurut prestasi pelaburan yang dibuat oleh Bank. Sekiranya

hasil pelaburan menggalakkan, maka kebiasaannya penyimpan akan di beri “hibah” yang agak

baik. Jika pelaburan mengalami kerugian, pihak penyimpan tidak akan mendapat sebarang

hibah, wang simpanan mereka juga tidak akan berkurangan. Ini lebih adil kerana ;


· Pelanggan berpeluang mendapat hibah dalam keadaan wang simpanannya terjamin/tanpa

risiko hasil pelaburan. Jumlah dan kadar hibah adalah sepenuhnya terpulang kepada budibicara

bank. Bagaimanapun, biasanya pihak bank akan memberikan kadar hibah yang tinggi sedikit jika

keuntungan diperolehi, demi menggalakkan minat pelanggan.

· Bank juga tidak terpaksa membayar apa-apa kepada pelanggan jika tiada keuntungan. Justeru

bank tidak teraniaya sama sekali berbanding Bank Konvensional.

· Tiada sebarang Riba terbabit di dalam akaun ini dan semua pelaburan yang dibuat adalah

setelah dipastikan memenuhi kehendak Shariah.


b) Akaun Simpanan atas asas Mudarabah (perkongsian untung):

Satu lagi produk di dalam pengamalan kewangan Islam di Bank-bank Islam adalah simpanan

yang menggunakan konsep Mudharabah. Ia bermaksud pihak pelanggan ingin menyimpan

wangnya sambil membuat pelaburan secara khusus. Nama produk-produk untuk akaun ini

seperti “ Akaun Pelaburan Umum Mudarabah” atau “Akaun Pelaburan Istimewa Mudarabah”

atau “ Akaun Semasa Mudarabah”.

Menurut konsep ini pelanggan bersedia menerima risiko lebih bagi membuka ruangnya bagi

mendapat peratusan keuntungan yang lebih besar sekiranya pihak Bank berjaya melaburkan

wang dengan pulangan lumayan. Kadar peratusan akan di tetapkan di peringkat awal seperti 70

% untuk pelanggan dan 30 % bank, 80/20, 60/40 dan sebagainya.

Satu perkara yang juga amat penting dalam akaun Islam ini adalah, deposit yang terkumpul

hanya akan dilaburkan untuk membiayai syarikat-syarikat yang telah di tapis secara Shariah

oleh pengurusan bank dan majlis Penasihat Shariah Bank. Justeru semua “Shariah-Approved

companies” ini telah di pastikan dengan teliti ketepatannya dari sudut Shariah, justeru semua

keuntungan yang bakal di perolehi adalah harta yang bersih.

RHB Islamic Bank Berhad sebagai contoh, cukup tegas dalam memastikan semua simpanan yang

diperolehi akan digunakan dan dilaburkan ke dalam urusniaga atau syarikat yang benar-benar

selamat menurut Shariah.

Urusan tapisan dibuat secara terperinci, dan perlaksanaannya dibuat dalam suasana

“client-friendly”, iaitu dengan perbincangan yang cukup telus atau “transparent” dengan

“client”. Ia mungkin akan membuat penilaian dari sudut “asset” mahupun “lialibilities” sesebuah

syarikat, tanpa mengira ianya adalah sebuah syarikat yang tersenarai di Bursa Saham atau

tidak. Secara umum penapisan “filter” Shariah berikut biasanya digunakan antaranya :-

i- Industry filtering (membuang syarikat-syarikat yang perniagaan induknya berkaitan

produk-produk haram)

ii- Primary Financial Filters (mengeluarkan syarikat-syarikat yang tahap hutangnya tidak boleh

ditoleransi lagi atau mempunyai “impure interest income” berdasarkan panduan Majlis

Penasihat Shariah )

Pengamalan akaun di Perbankan konvensional amat berbeza, yang mana ia tidak terikat dengan

konsep Shariah, lalu mereka pasti akan menumpukan pelaburan di dalam syarikat yang boleh

memberi pulangan besar tanpa meninjau aspek penerimaan Shariah atau tidak.

Selain itu, pembaca mestilah tidak terkeliru dengan kadar peratusan yang di paparkan oleh

sesetengah akauan Islam mudarabah di sesetengah Bank Islam. Ia hanyalah kadar pulangan

purata menurut prestasi lepas, ia di gelar “indicavtive Rates” atau “kadar andaian dan ramalan”

dan bukannya kadar yang tepat dan mesti diberikan oleh bank, ia di paparkan demi mencapai

keyakinan pelanggan terhadap prestasi pengurusan dan pelaburan Bank.

1 comments:

nuremaan November 3, 2008 at 10:53 PM  

Assalamualaykum W.r,

Interesting topic to ponder,
but just wanna share some issues that we should adressed here..

Eventhough we have the Islamic Banks that operated paralel with conventional system, our current financial system is still working in a fiat-money based..this fiat-currency which has no intrinsic value is actually nothing that is really real. In this fiat-monetary system, we are threatening by its feature of easy-money creation and thus, interest is inevitable consequence that burdensome the low income group.

The Islamic Banks in Malaysia claimed themself 'providing Muslim with shariah-compliant product'. This banks should be commended for coming up such products, as long as this Islamic Banks operates in fiat monetary and interest-based financal system. Noted that the banks would also creating money out of the deposit they got from customer. Moreover, this deposit was spread into loan with the curtain of profit-rate charged. More funny that some Islamic banking product charged higher payment on lending - more than the conventional ones!

In this dual banking system, the Islamic banks are compete with conventional banks and the banks cannot operate independently according to its own principles, even being indipendent from the interest rates in the economy (the very thing it tries to avoid in the first place).

Therefore, for an Islamic bank to truly operate on Islamic principles, this islamic banks have to 'redefine money' and 'eliminate interest rates'.


Wallahualam..

Regards,
Nur Jessica Anthony.

PENGHIBUR JIWA...

NYATAKAN SOKONGAN ANDA

NYATAKAN SOKONGAN ANDA
Muat naik logo GMUKM kedalam blog anda

About This Blog

About This Blog

  © Blogger template Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP