Mahasiswa Memacu Kebangkitan Ummah

Monday, October 20, 2008

Isu Negara Islam

Islam & Demokrasi

Sebuah Hadith menyatakan :

الحكمة ضالة المؤمن فحيث وجدها فهو أحق بها

Mafhum : "Kebijaksanaan adalah seperti barang tercicir bagi umat Islam, lalu dimana muslim

menjumpai kebijaksaan, maka mereka yang paling layak untuk mengambilnya"

Islam sentiasa berpendirian terbuka dalam setiap pekara-perkara baru, penelitian yang

terperinci akan dilakukan bagi memastikan adakah ia terkandung dalam bidang hukum haram,

halal, harus atau sebagainya. Antara dalil sokongan yang membuktikan bahawa Islam menuntut

penelitian dan penerimaan dibuat terhadap sesuatu idea baru (sebelum menerima dan

menolaknya), walaupun ia datang dari luar Islam adalah seperti berikut :-

1) Pengakuan dan pengesahan Nabi SAW terhadap anjuran Syaitan kepada Abu Hurairah r.a

agar membaca Ayat Kursi bagi mengelakkan diri dari gangguan Syaitan. Nabi bersabda :

صدقك وهو كذوب ذاك الشيطان

Ertinya : “Ia telah berkata benar, pdahal ia terlalu amat banyak berbohong , itulah Syaitan”

Justeru, dalam masalah sistem pemerintahan cara demokrasi yang merupakan kaedah

pemerintahan yang sangat meluas kini. Sebarang penerimaan atau penolakkannya mestilah

merujuk kepada intipati system tersebut. Berikut adalah perbincangan ringkas mengenainya:


CIRI UTAMA DEMOKRASI DAN PENDIRIAN ISLAM TENTANGYA

1) Pemerintah dari kalangan rakyat.

Asas ini diterima oleh Islam sebagaimana Sabda Nabi SAW :

خيارأئمتكم الذين تحبونهم ويحبونكم وتصلون عليهم ويصلون عليكم وشرار أئمتكم الذين تبغضونهم ويبغضونكم وتلعنونهم و يلعنونكم

Mafhum : Sebaik-baik pemimpin kamu adalah mereka yang kamu sukai, dan mereka( pemimpin) juga menyukai kamu, kamu mendoakan mereka, begitu juga mereka, manakala seburuk-buruk pemimpin adalah mereka yang kamu benci dan mereka juga benci kepadamu, kamu melaknat mereka, mereka juga melaknat kamu” (Riwayat Muslim)

Begitu juga dengan hadith

ثلاثة لا ترتفع صلاتهم فوق روؤسهم شبرا..وذكر أولهم..( رجل أم قوما وهم له كارهون) - رواه ابن ماجه

Mafhum : “Tiga kumpulan yang tidak diangkat solatnya walapaun sejengkal di atas kepala mereka, …disebut pertamanya, lelaki yang mengimamkan kaum, dalam keadaan kaum membencinya”

Jelas dari hadith tadi, Islam juga menitik beratkan kepimpinan rakyat yang disukai oleh rakyat,

justeru realiti semasa bagi mengetahui kesukaan rakyat kepada seseorang pimpinan adalah

melalui kaedah pengundian.

2) Pemerintah bekerja untuk rakyat.

Pemerintah bekerja untuk kebaikan rakyat. Ciri ini juga telah diterima oleh Islam sebagaimana

konsep kepimpinan dalam Islam, dimana pemimpin hakikatnya menjadi petugas yang bersusah

payah bagi kebaikan rakyat. Di sebut di dalam sebuah Hadith :

سيد القوم خادمهم

Mafhum : “Pemimpin kaum adalah org yang berkhidmat (khadam) bagi kaum.”

Khalifah Abu Bakar as-siddiq, berkata : Wahai manusia, aku bekerja untuk keluargaku maka

aku mencari penghasilan untuk makanan mereka, sekarang aku bekerja untuk kamu, maka

tetapkanlah buatku dari Baitul Mal kamu” [7]

3) Suara majoriti adalah terpakai.

Asalnya Islam tidak meletakkan suara majoriti sebagi pemutus dalam semua pekara. Ia tidak

tepakai dalam perkara-perkara thawabit . Perkara thawabit juga tidak boleh berubah menuru

zaman dan masa, ia adalah perkara yang mesti dilakukan serta tiada ruang ihtimal. Manakala

perkara mutaghayyirat adalah perkara dari Nusus Zanniyyah seperti Nas umum (menurut

jumhur), lafaz bersifat Mutlaq terutamanya dalam perkara ijtihadiyyah dan baru serta

perkara-perkara bersifat strategi kepimpinan dan politik yang tiada nas qati’e.

Firman Allah SWT :

وإن تطع أكثر من في الأرض يضلوك عن سبيل الله إن يتبعون إلا الظن وإن هم إلا يخرصون

Mafhum : “Sekiranya kamu mentaati majority di atas muka bumi, nescaya mereka akan menyesatkan kamu, mereka tiada menurut kecuali sangkaan…” ( Al-An’am :116)

Justeru, Islam menerima suara majority dalam hal ‘mutaghayyirat’ tetapi dengan syarat-syarat

tertentu, menurut keadaan dan maslahat seperti hanya undian di kalangan ‘ ahl al-hal wal

al-‘aqd ’ atau dalam menentukan bentuk-bentuk tindakan dan bukannya bersifat hukum. Juga

dalam urusan melantik pimpinan atau juga urusan kemaslahatan rakyat seperti membina lebuh

raya dan menetapkan cukai tol.

Ini bermakna unsur ini juga diterima oleh Islam, cuma dalam ruang lingkup yang terhad, ini

kerana aqal manusia tidak mampu mengetahui seluruh kebaikan untuk manusia, hanya Allah

swt yang mengetahui kebaikan sebenar untuk manusia. Perlu di ingat bahawa Allah tidak

menafikan fungsi aqal dalam menentukan tindakan terhadap perkara baru selagi mana tidak

melanggar nas atau ‘maqasid syariat’.

4) Rakyat diberi hak kebebasan sewajarnya.

Islam juga mengiktiraf kebebasan individu samada dalam menegur pemerintah, kerjaya yang

halal, beragama dan mengamalkan, pemilikan harta dan banyak lagi. Bagaimanapun demi

menjaga ketenteraman manusiawi samada rohani dan jasmani maka kebebasan yang dianjur

oleh Islam mempunyai batasannya. Secara ringkas batasannya terkandung dalam 5 perkara

dharuriyyat,

i. Aqidah : Bermakna disekat kebebasan bagi keluar atu menggugat aqidah Islam samada

murtad atau memerangi Islam. Juga tidak dibenarkan merosakkan aqidah umat.

ii. Nyawa : Kebebasan Islam tidak membenarkan membunuh tanpa hak, membunuh diri,

menyakiti individu lain tanpa hak, maka tidak dibenarkan juga menyerang sesama manusia

tanpa sebab.

iii. Aqal : Kebebasan Islam tidak membenarkan umatnya merosakkan aqalnya samada dengan

meminum arak, dadah atau apa jua yang memabukkan, tidak juga bebas melihat atau

melakukan sesuatu yang boleh merosakkan aqal.

iv. Keturunan/Maruah: Kebebasan Islam juga tidak membenarkan mencabul kehormatan

sesama manusia, tidak juga dibenarkan berzina, menuduh zina tanpa saksi, mengumpat,

memfitnah, dan mencari-mancari kesalahan manusia.

v. Harta : Kebebasan Islam tidak membenarkan merampas harta, curi, rompak, memeras,

menipu, menindas secara riba dan seumpamanya.

Lalu, secara teori umum, Islam menerima kaedah ini tapi diperincikan bersama

pengecualian-pengecualian demi kemaslahatan manusia.

5)Rakyat berhak menegur kepimpinan yang silap serta berhak menjatuhkannya.


Item ini jelas, bertepatan dengan Islam, ia bertitik tolak dari kepimpinan adalah amanah dan

tangung jawab, sebarang penyelewengan mesti ditegur oleh rakyat. Rasulullah sendiri

menerima pandangan dann teguran para sahabat dalam beberapa persitiwa yang terkenal

antaranya, teguran Al-Habbab Ibn Munzir dalam menentukan kubu terbaik dalam peristiwa

perang Badar, begitu juga teguran suad dalam kes ditolak dengan busar oleh Rasul dan banyak

lagi.

Jelas di atas tahap untuk kesabaran dan tindakan yang perlu diusahakan oleh individu Islam

terhadap pemerintah mereka yang terang-terang melakukan maksiat serta menggalakkannya.

Dalam hal ini, pilihanraya adalah salah satu medan yang terbuka demi menunaikan tanggung

jawab tersebut. Saya tidak mengtaakan ianyaa adalah satu-satunya jalan, tetapi ia adalah salah

satu jalan yang boleh diguna pakai demi mencapai matlamat besar Islam.

0 comments:

PENGHIBUR JIWA...

NYATAKAN SOKONGAN ANDA

NYATAKAN SOKONGAN ANDA
Muat naik logo GMUKM kedalam blog anda

About This Blog

About This Blog

  © Blogger template Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP