Mahasiswa Memacu Kebangkitan Ummah

Monday, October 20, 2008

Isu Pendidikan Islam Anak-Anak

Anak : Perlu Cara Baru?

ANAK-ANAKKU

"Allah suka orang yang solat"

"Kalau kita tidak solat, Allah akan bakar dalam api, panas api tu macam termakan nugget panas,

sakit mulut kan, itu baru sikit belum terbakar lagi?"

Inilah bentuk-bentuk bahasa yang biasa kita cuba gunakan dalam memberikan nasihat kepada

anak-anak kita yang berumur sekitar 4-9 tahun. Tepat tak cara dan bahasa yang digunakan itu

atau terlalu rendah? Atau mungkinkah terlalu tinggi?

MINDA KITA DAN ANAK

Pada kebiasaannya, jika saya tidak menghadiri ceramah atau kuliah maghrib, saya sekeluarga

akan mengadakan tazkirah ahli keluarga. Pada mulanya saya seorang atau isteri yang akan

memberi pengisian kepada anak kami seramai empat orang.

Secara peribadi saya menghadapi sedikit kesukaran untuk memilih ayat dan perkataan yang

sesuai semasa memberikan tazkirah, kerana bimbang anak saya yang berumur 9 dan 7 tahun

gagal menangkap mesej saya.

Namun, setelah berfikir kembali, saya kira ini adalah masalah pertama saya agaknya. Bagi saya

kita tidak patut terlalu merendahkan kemampuan anak untuk memahami sesuatu. Kerana

apabila melihat kertas-kertas jawapan sekolah mereka, saya menjadi kagum pula dengan

kemampuan mereka menjawab soalan yang saya fikir anak berumur 7 tahun tidak mampu.

Mana tidaknya, di zaman saya darjah satu dulu, baru nak belajar " A-Y-A-M" bunyinya ayam ,

" B-O- L-A" ialah BOLA dan lain-lain. Silibus darjah satu hari ini sudah berbeza, sudah semakin

tinggi. Cuba anda buat semakan kertas soalan darjah satu anak anda.

Justeru sebagai ibu bapa, perlu menangkap perbezaan ini jika mereka mahu memahami anak

mereka. Jangan asyik bangga dengan alasan makan garam dulu sahaja.

MASALAH RUMIT MAMPU DIFAHAMI

Pernah banyak kali apabila saya dan isteri berbincang berkenaan masalah yang agak rumit

dengan bahasa yang dikira bahasa orang dewasa, tetapi disampuk dan ditanya oleh anak-anak.

Kami tidak pula sangka mereka memahaminya.

"Ummi, tadi kat sekolah kawan kata mak dia parti xx " kata anak saya berumur tujuh tahun

"Lepas tu kak ngah pun cakap la, mana boleh sokong xx ni, kita kena sokong xxx sebab ..."

ulasnya.

Hmm..angkat kening juga saya

Kami tidak pernah mengajarnya bercakap demikian secara specifik, hanya cakap-cakap umum

di rumah dan perbincangan-perbincangan dengan isteri. Tidak pula saya sangka anak-anak yang

duduk di sekeliling kami sambil bermain-main, waktu yang sama beberapa point termasuk hal

politik juga boleh masuk dalam kepala dan minda mereka. Lebih hebat dari itu, MEREKA

MAMPU MEMBUAT kesimpulan.!

Mungkin ini salah satu perkara yang mana ramai ibu bapa hari ini terlepas pandang. Kita kerap

kali tersilap perkiraan dengan kefahaman anak-anak. Rancangan televisyen yang kita sangka

tidak memberi pengaruh kepada anak (mungkin kerana dijangka kandungan

yang agak tinggi dan bahasa yang agak rumit), kerana hanya beberapa saat adegan

yang tidak baik, rupanya memberi kesan ‘sesuatu' di mindanya. Sebab itu, sebagai ibu dan bapa,

kita wajib mengawal rancangan televisyen yang ditonton, kartun yang dilihat, iklan yang

dipapar. Pastikan remote sentiasa dekat dengan anda.

Bayangkan dalam sesebuah keluarga yang tidak aman dan sering bergaduh, pastinya anak akan

dapat membuat kesimpulan tertentu. Mereka juga boleh tertekan tanpa disedari oleh ibu bapa.

Justeru, jangan remehkan kemampuan minda anak di zaman ini.

0 comments:

PENGHIBUR JIWA...

NYATAKAN SOKONGAN ANDA

NYATAKAN SOKONGAN ANDA
Muat naik logo GMUKM kedalam blog anda

About This Blog

About This Blog

  © Blogger template Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP