Mahasiswa Memacu Kebangkitan Ummah

Sunday, October 19, 2008

Isu Undang-Undang Islam

Selaku seorang Muslim yang meletakkan Islam sebagai Jalan Hidup saya, di atas semangat “Ad-Din itu nasihat’, maka saya ingin memberikan pendapat dan kritikan terhadap Majlis Peguam Negara, sebagai respon terhadap kontroversi Forum “Memeluk Islam” baru-baru ini.

1) Saya ingin menyatakan kepada Majlis Peguam Negara bahawa isu yang ingin dibawa merupakan isu yang melibatkan perundangan dan hukum hakam Islam, dan ianya tidak boleh diperbincangkan di luar konteks tersebut, apatah lagi oleh mereka yang tidak mendalami hukum hakam Islam menurut disiplin ilmu yang teratur. Malah, isu tersebut adalah salah untuk dibincangkan menurut sisi pandang common law yang penuh dengan kelompangan dan jauh daripada sumber asal perundangan Islam.

2) Saya berpendapat bahawa Majlis Peguam Negara tidak memahami bahawa Islam meletakkan perbuatan keluar dari agama Islam sebagai jenayah yang mesti dicegah, maka tidak boleh menyamakan Islam dengan agama lain, kerana agama lain tiada undang-undang sebegitu. Perbuatan membincangkan isu tersebut seolah-olah mahu meletakkan Islam sebagai pesalah kerana kononnya melanggar kebebasan manusia adalah wajib ditentang oleh Ummat Islam yang memilih Islam sebagai jalan hidup mereka.

3) Saya ingin menyatakan kepada Majlis Peguam Negara bahawa Islam itu berdiri diatas ilmu dan kefahaman, dan bukan nafsu atau perasaan semata-mata, kerana itulah manusia tidak dipaksa memeluk Islam, tetapi mereka dibimbing, diajak berfikir sehingga mereka meyakini kebenaran Islam diatas kefahaman, begitulah juga bagi Muslim yang ingin murtad, mereka akan dibimbing semula dan bukan terus dikenakan hukuman hudud.

4) Saya ingin menyatakan kepada Majlis Peguam Negara bahawa kebebasan itu perlu diuruskan dengan bijaksana tanpa menjadikan ia sebagai lesen untuk melakukan offence kepada pihak lain. Saya memilih untuk berpendirian bahawa kebebasan tidak boleh menggadaikan kebenaran, malah ia bakal dipertanggungjawabkan ke atas saya di Mahkamah Akhirat kelak.

5) Saya amat mengalu-alukan sumbangan Majlis Peguam Negara dalam meneruskan usaha menegakkan kebenaran dan keadilan di Malaysia, kerana mungkin dalam beberapa perkara, kita berbeza pendapat, tetapi dalam banyak perkara, kita sepakat untuk menegakkan kebenaran dalam mewujudkan sebuah Malaysia yang Baru.

0 comments:

PENGHIBUR JIWA...

NYATAKAN SOKONGAN ANDA

NYATAKAN SOKONGAN ANDA
Muat naik logo GMUKM kedalam blog anda

About This Blog

About This Blog

  © Blogger template Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP